علمی

چشم جهان بین

چشمان جیمز وب به جهان گشوده شد

چشم جهان بین:

جیمز وب ۱۵ روز پس از پرتاب، حالا(8ژانویه 2022) نزدیک به سه چهارم مسیر خود را با موفقیت طی کرده و یک چهارم بعدی را در ۱۵ روز باقیمانده آرام و آرامتر طی خواهد کرد تا در نقطه تعیین شده(L2) مستقر گردد‌.

اکنون آئینه های این غول جهان بین با موفقیت کامل باز شدند تا پس از طی فرایند لازم ، نورهای سرگردان جهان اولیه را از ۱۳.۷ میلیارد سال قبل جمع آوری و بدام خود بیندازد.

این تلسکوپ از ۱۸ تکه آئینه شش ضلعی از جنس بریلیوم با روکشی از طلا ساخته شده است.محاسبات دانشمندان نشان داده برای اینکه این تلسکوپ بتواند نور کهکشانهای اولیه را بدرستی و کامل جمع آوری کند قطر آئینه آن باید ۶.۵ متر باشد.

شکل نهایی جیمزوب

نقش برلیوم

علت انتخاب برلیوم برای ساخت آئینه ها،وزن کم و نیز مقاومت بسیاربالای آن است‌.همچنین بریلیوم فاقد خاصیت مغناطیسی ست و در طیف وسیعی از دماها، شکل خود را حفظ میکند.

بزرگترین چالش این آئینه ها بعد از انجام تنظیمات دقیق ، سرد نگهداشتن آنهاست.اجسام گرم (سیارات و ستاره هایی مثل خورشید که نور وحرارت دارند) نور مادون قرمز از خود ساطع میکنند.این امر باعث ایجاد تداخل  با آثار ونشانه های کهکشانهای اولیه میشود که قرار است جیمزوب تصاویر آنهارا  نیز از طریق دوربیهای مادون قرمز خود رصد نماید .برای رفع این مشکل، دانشمندان یک سیستم برودتی ویژه برای این آئینه ها تدارک دیدند که برودت آنرا بطور ثابت منفی ۲۲۰ درجه سانتی گراد حفظ کند.در این برودت امواج مادون قرمز سیارات و ستاره های گرم فیلتر شده و در نهایت نشانه های سیارات و کُرات اولیه توسط دوربینها فروسرخ جیمز وب دریافت میگردد.

آئینه های این تلسکوپ جهت تقارن بالا به شکل شش ضلعی ساخته شده اند .فواصل تکه ها، یک ده هزارم قطر موی انسان است.

برای انعکاس بهتر امواج ،پوششی از طلا به ضخامت ۱۰۰نانومتر به روش تبخیر حرارتی روی آئینه ها رسوب داده شد.جرم کل طلای استفاده شده ۴۸ گرم میباشد.

تست در سرما

دانشمندان قبل از پرتاب، جیمزوب را به مدت 100 روز در یک محفظه برودتی قرار دادند.سپس با نور لیزر ستاره های مصنوعی ایجاد کردند.این آزمایش تائید کرد که آئینه های جیمزوب در دمای ۲۲۰درجه زیر صفر،نور ستاره ها را بدرستی جمع آوری و متمرکز میکنند.

بعد از اینکه جیمز وب در مدار قرار گرفت عملیات تراز کردن آئینه ها آغاز و فرایند مزبور  ۱۱ روز بطول خواهد انجامید.

سپس عملیات همخط کردن آئینه ها شروع میشود.در این فرایند۱۸ قطعه عکس خارج از فوکوس توسط هر آئینه گرفته میشود‌.انگاه با یک الگوریتم کامپیوتری تعیین میکنند هر آئینه چقدر باید حرکت کند تا مثل یک آئینه یکپارچه عمل کند.

گفتنی ست شروع بکار کامل جیمز وب در صورت موفقیت آمیز بودن همه مراحل راه اندازی ،شش ماه پس از پرتاب خواهد بود.شش ماهی که ماه اولش سراسر برای دانشمندان دلشوره واضطراب به همراه دارد.

پارس گیلدا

چشم جهان بین

مطالب بیشتر

نمایش بیشتر

مدیر سایت

من همان دم که وضو ساختم از چشمه عشق / چار تکبیر زدم یکسره بر هر چه که هست..! "حافظ" ......؛ نام و نام خانوادگی:حسین شعبانی مژدهی ؛ شغل: آزاد؛ تحصیلات: لیسانس در مهندسی؛ متاهل و پدر ؛ علاقمند به طبیعت گردی و کوهنوردی و عکاسی ومستندکردن تجارب نزدیک به هفت دهه پیمایش در این محنتگه خاکی..

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا