اجتماعی

انسان گرگ انسان

انسان گرگ انسان:

شرحی بر نوش آباد

وقتی تاریخ میخوانیم و یا دربازدید از اماکن تاریخی،تاریخ را ازنزدیک میبینیم،درمی یابیم که جنگ و نزاع بین ملل وانسانها،گویی از بدو پیدایش بشر با او همراه بوده است.
اصولا جنگ،جزء جدایی ناپذیر ذات و زندگی انسانهاست و بشریت در نبود جنگ،گویی گمشده ایی دارد که به انحاء وبهانه های گوناگون درصدد پر کردن این خلاء آنهم با عنصر جنگ است.
ویل دورانت معتقد است که انسانها درطول پیدایششان درمجموع کمی بیش از دو قرن همزیستی مسالمت آمیزداشته اند و بقیه زمانها تواما،درحال تهاجم و یا تدافع بوده اند.

انسان گرگ انسان

جالب اینجاست که برای پیروزی در جنگ و یا دفاع از خود در قبال تهاجم بیگانگان،همواره ابتکارات و خلاقیتهای منحصربفردی از خود بروز داده که بعدها سبب پیشرفت جوامع و توسعه علم و دانش بشریت نیز شده است.
شهر تاریخی وزیر زمینی نوش آباد در کاشان و در حاشیه کویرمرکزی نمک،یکی ازاین نمونه هاست.شهری که گویا بیست سال قبل توسط شخصی که درمحوطه خانه اش گودبرداری میکرد بطوراتفاقی کشف شد.

ورودی آب انبار شهر زیر زمینی

نوش آباد

شهری که تا آلان سه مجموعه آن به مساحت ۱۰۰۰ و۴۰۰۰ و ۷۰۰۰مترمربع کشف شده است.مجموعه ۱۰۰۰متری آن درسه طبقه تا عمق منفی ۲۲ متربنا شده که فعلا طبقه منفی۲آن در عمق منفی ۱۳ قابل بازدید است.دیگر طبقات شهر بدلیل فروریختن ورودیها،قابل بازدیدنیست.برای ورود ازیک طبقه به طبقه دیگر بجای پله،چاه پیشبینی شده تا سربازان مدافع شهر به هنگام هجوم دشمن،تسلط کافی بروی داشته باشند.

از تونلهای شهر

از آنجائیکه،تونلهای ارتباطی که همان کوچه پس کوچه های شهر هستندتنگ وکوتاه وباریکند،برخی فکر میکردند،آدم کوتولوها دراین شهرزندگی میکردند،حال آنکه اتفاقا این شهر محل سکونت و پناهگاه آدم بزرگها بوده وطراحی ابعاد تونلها برای عبور یک نفر باقد خمیده و بصورت صف،صرفا با در نظرگرفتن ملاحظات جنگ تن به تن بوده بطوریکه سرباز مهاجم درصورت ورود به تونل،نتواند از سپر و شمشیرش بطور کامل سودبرده ومقهور مدافعان شهرکه درکمینگاه نگهبانی میدادندگردند.

نوش آباد شهری با همه امکانات

چاه تهویه هوا

گشت و گذار در کوچه پس کوچه های شهر،عیان میسازدکه سازندگان آن حتی تونلهایی جهت گمراه کردن سربازان مهاجم به منظور فریبشان و در نتیجه هدایت آنان به دخمه های مرگ ساخته اند.قطعا زندگی کردن آنهم در دراز مدت در این تونلها و اتاقکها آنهم در ارتفاع منفی۱۳ نیازبه هوای تازه داردکه با طراحی چاهای تهویه هوا،این مهم راعملی ساخته واکسیژن خالص را به زیرزمین می برده اند.

چاههای یو شکل جهت ارتباط طبقات

در گوشه ایی  از شهر،آب انباربزرگی به حجم۱۵۰۰مترمکعب ساختندکه ازطریق یک خروجی که دسترسی آن تنها برای شهر نشینانش میسر بود آب مورد نیازشان تامین میشد.سرویس بهداشتی و انبار آذوقه و انبارمهمات نیز جزو ملزومات این شهر و شهروندانش بود که باظرافت و زیرکی درآن لحاظ شد.ضمنادرجای جای دخمه های تنگ و تاریک شهر جاهایی برای نصب پیه سوز برای تامین روشنایی شهر درنظر گرفته شده است.

قدمت نوش آباد

قسمتی از سقف آب انبار شهر

قدمت این شهر ۱۵۰۰سال است که تا دوران صفویه مورد استفاده بوده است.
نکته پایانی اینکه اینهمه زحمت وهوش وابداع واختراع وزندگی دردخمه های زیر زمین،صرفا برای جنگ!.
صلح وهمزیستی مسالمت آمیز واجتناب ازقدرت طلبی وافزون خواهی چه ایرادی داردکه بشر همواره دوست دارددربحران زیسته یابرای دیگران بحرانسازی کند…؟!

پارس گیلدا

انسان گرگ انسان

مطالب بیشتر

نمایش بیشتر

مدیر سایت

من همان دم که وضو ساختم از چشمه عشق / چار تکبیر زدم یکسره بر هر چه که هست..! "حافظ" ......؛ نام و نام خانوادگی:حسین شعبانی مژدهی ؛ شغل: آزاد؛ تحصیلات: لیسانس در مهندسی؛ متاهل و پدر ؛ علاقمند به طبیعت گردی و کوهنوردی و عکاسی ومستندکردن تجارب نزدیک به هفت دهه پیمایش در این محنتگه خاکی..

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا