دانستنیها

با سوادی یعنی چه

تعریف جدید یونسکو از سواد

با سوادی یعنی چه:

با سوادی یعنی چه

سازمان یونسکو امسال تعریف جدیدی از “سواد” ارائه و ثبت کرد.
«باسواد، کسی است که بتواند از خوانده‌ها و آموخته‌های خود، تغییری در زندگی خود ایجاد کند.»

پارس گیلدا

در معنی سوادآورده اند سیاهه یا سیاهی و آن متنی ست که در اثر نوشتن سیاه شده باشد.با این تعریف با سواد کسی ست که بتواند از سیاهی سر دربیاورد. در واقع بر سیاهی فایق آید.یعنی داشتن معلومات وتوان خواندن ونوشتن.منتهی اینها همه تعاریف سنتی و قدیم از سواد هستند.چراکه پیشرفت تکنولوژی و هجوم فن آوریهای نو در جای جای زندگی مردم، سبب شده تنها با خواندن ونوشتن نشود بر سیاهی ها غلبه کرد بلکه توانمندی های دیگری هم لازم و ضروری ست.

یونسکو میگوید با سواد کسی ست که قادر باشد از آموخته های خود بگونه ایی استفاده کند که تغییر ملموسی در زندگیش حاصل شود.این میسر نمیشود مگر اینکه در کنار توانایی خواندن ونوشتن ،توانایی های دیگر نیز وجود داشته باشد.حتما تسلط نسبی به یک زبان(لااقل) وآشنایی به کامپیوتر ورفع و رجوع نیازهای سیستمی روز از زمره این توانمندیها هستند.

یک آدم با سواد در دنیای امروز برای اینکه در زمره باسوادان باقی بماند باید اطلاعاتش را مرتبا مطابق نیاز جامعه بروز نگهدارد.بنابراین آموزش مستمری را می طلبد که این آموزش ضرورتا آکادمیک و کلاسیک نیست که بطرق مختلف قابل اکتساب است.

مطالب بیشتر

نمایش بیشتر

مدیر سایت

من همان دم که وضو ساختم از چشمه عشق / چار تکبیر زدم یکسره بر هر چه که هست..! "حافظ" ......؛ نام و نام خانوادگی:حسین شعبانی مژدهی ؛ شغل: آزاد؛ تحصیلات: لیسانس در مهندسی؛ متاهل و پدر ؛ علاقمند به طبیعت گردی و کوهنوردی و عکاسی ومستندکردن تجارب نزدیک به هفت دهه پیمایش در این محنتگه خاکی..

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا